Přeskočit na hlavní obsah
Přeskočit hlavičku

Impact factor (Journal Citation Reports)

Impakt faktor (Journal Impact Factor; JIF; faktor dopadu časopisu, faktor vlivu časopisu) je statistický údaj získaný při vytváření citačních bibliografických databází společnosti Clarivate Analytics (dříve Thomson Reuters), viz také Web of Science:

  • Journal Citation Reports
    • Science Citation Index Expanded
    • Social Sciences Citation Index

Tento údaj se stal často používaným měřítkem kvality vědeckých časopisů a souvisí s pojmy:

  • informetrie, která se zabývá informacemi, informačním procesem a měřením informačních toků
  • bibliometrie, zabývající se kvantitativní analýzou dokumentů
  • scientometrie, sledující kvantitativní měření – pomocí matematických a statistických analýz – vstupů a výstupů věd, zejména přírodních

Výpočet impakt faktoru

  • IF je definován jako poměr počtu citací registrovaných v posledním ukončeném roce na všechny články publikované v daném časopisu za předchozí dva roky k celkovému počtu všech těchto článků.
  • IF lze tedy zjistit pouze u těch časopisů, které vycházejí nejméně tři roky za sebou.
  • IF časopisu je tedy údaj vypovídající o tom, kolikrát byly články publikované v průběhu předchozích dvou let (např. 2015 a 2014) zkoumaného časopisu citovány za příslušný rok JCR (2016 JCR Science Edition a 2016 JCR Social Sciences Edition).
  • Při analýze citací nejsou do počtu citací zahrnuty tzv. autocitace.

Impakt faktor vyjadřuje průměrný počet citací článků sledovaného časopisu, vydaných za poslední dva roky.

Pro výpočet impakt faktoru jsou používána citační data bibliografické a citační databáze Web of Science.

Aktualizace dat o impakt faktoru v databázi Journal Citations Reports probíhá zpravidla v červenci, tj. do poloviny běžícího roku je k dispozici impakt faktor předešlého období (např. do pol. roku 2018 je znám IF za rok 2016).

Pětiletý impakt faktor

Pětiletý impakt faktor vyjadřuje průměrný počet citací článků publikovaných v daném časopisu za posledních 5 let v roce vydání JCR.

Immediacy index

Immediacy index (index bezprostřední odezvy) ukazuje, jak často jsou články vydané daném roce v tomtéž roce citovány.

Příklad impakt faktoru časopisu Sensors za rok 2016

sensors-if

Příklad pětiletého impakt faktoru časopisu Sensors za rok 2016

sensors-if-5

 Více informací viz https://clarivate.com/essays/impact-factor/

Eigenfactor Score (Journal Citation Reports)

Tato metrika využívá podobnou metodologii jako SCImago s využitím údajů z báze dat Web of Science.

Hodnotu Eigenfactor Score vybraného časopisu lze najít v databázi Journal Citations Reports.

Eigenfactor Score:

  • konkrétně vychází z rejstříků JCR - Science Citation Index a Social Science Citation Index
  • vyjadřuje celkovou důležitost časopisu v rámci vědního oboru
  • je vypočítáván z množství citací článků daného periodika ve vztahu k celkovému počtu článků v JCR za uplynulých 5 let
  • zohledňuje velikost časopisu
  • zohledňuje kvalitu časopisu, protože citace z vysoce hodnocených časopisů jsou váženy tak, aby přispěly k většímu podílu faktoru než ty, které pocházejí z hůře hodnocených časopisů
  • 1000 nejprestižnějších časopisů má hodnotu nad 0,01, přičemž součet hodnot všech časopisů je roven 100
  • je jasné, že při zahrnutém počtu vědeckých žurnálů je číslo Eigenfactor Score u většiny časopisů velmi malé
  • využívá citační sítě, která zachycuje, kolik získal daný časopis citací a z jak významných časopisů

Podobně jako impakt faktor poměřuje počty citací vůči celkovému počtu vydaných článků, ale na rozdíl od impakt faktoru:

  • počítá citace obou edic JRC (Science a Social Science)
  • eliminuje autocitace (nepočítají se citace mezi články vydanými ve stejném časopise)
  • poměřuje každou citaci s poměrem času, který vědci věnovali čtení časopisu (na základě stochastického měření)

O projektu Eigenfactor

Eigenfactor vyvinul Jevin West a Carl Bergstrom (University of Washington) v roce 2007.

Data zpracovaná Eigenfactor.org jsou volně dostupná.

Užitečné odkazy

Article Influence Score (Journal Citation Reports)

Article Influence Score (AIS) je metrika pro časopisy určená k odhadu důležitosti časopisu nehledě na jeho velikost (počet publikovaných článků).

Na rozdíl od impakt faktoru AIS:

  • vynechává autocitace (nezapočítává citace vlastního časopisu),
  • rozlišuje význam vědeckých časopisů, ze kterých citace přichází,
  • zohledňuje delší citační období (vyjadřuje míru průměrného vlivu každého článku v časopise za pět let po jeho publikování).

Jistou alternativou může být pětiletý IF.

Výpočet AIS

Vypočítává se vynásobením skóre Eigenfactoru hodnotou 0,01 a vydělením počtem článků v časopise normalizovaným jako podíl všech článků ve všech časopisech (X), viz obrázek níže.

ais

X= počet článků daného časopisu vydělený pětiletým počtem článků ze všech časopisů WOS.

Uplatnění AIS v Metodice 2017+

Hodnota AIS větší než 1 znamená, že každý článek v časopise má nadprůměrný vliv, hodnota menší než 1 znamená, že každý článek v časopise má podprůměrný vliv.

AIS je jedním ze dvou základních bibliometrických ukazatelů použitých pro hodnocení výzkumných organizací a hodnocení programů účelové podpory výzkumu, vývoje a inovací dle aktuální Metodiky 2017+.

Na základě výsledné hodnoty AIS se časopisy dělí do kvalitativních pásem:

  • I. decil (10 % „nejlepších“ časopisů v oboru),
  • I. kvartil (25 % „nejlepších“) - IV. kvartil (25 % „nejhorších“).
  • Pásma jsou vytvářena vždy pro každý obor zvlášť.
  • Dalším ukazatelem je medián udávající střední hodnotu AIS časopisu v daném oboru.

Užitečné odkazy