-
Mohu využívat služeb knihovny VŠB-TUO, i když nejsem student/zaměstnanec univerzity?
Služeb knihovny může využívat každý registrovaný uživatel. Externí uživatelé z řad veřejnosti jsou registrováni na základě předloženého platného průkazu totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas). Uživatelé mladší 15 let mohou být registrováni pouze se souhlasem rodičů. Při registraci externí uživatelé zaplatí 140,- Kč (100,- Kč registrační poplatek a 40,- Kč za čipovou kartu). Registrace je platná 1 kalendářní rok od data registrace a lze ji následně obnovit.
Registrovat se lze na kterékoli pobočce knihovny, čtenářský průkaz je nepřenosný.
-
Studuji jinou VŠ a ve vašem katalogu jsem si našel knihy, které potřebuji. Jak si je mohu vypůjčit?
Studenti jiné střední/vysoké školy se mohou osobně registrovat po předložení občanského průkazu a potvrzení o studiu. Při registraci zaplatí 40,-Kč za čipovou kartu. Registrace je platná 1 kalendářní rok od data registrace a lze ji po uplynutí této doby obnovit.
Registrovat se lze na kterékoli pobočce knihovny, čtenářský průkaz je nepřenosný a knihy je třeba vracet na pobočce, kde byly vypůjčeny.
- Jsem externí uživatel knihovny a vypršela mi platnost průkazu, mohu jej prodloužit a poplatek zaplatit vzdáleně, bez nutnosti navštívit knihovnu osobně?
-
Jsem absolvent a registroval jsem se do programu Alumni, součástí benefitů je využívání služeb knihovny. Jak postupovat při půjčování knih?
Pokud máte Kartu absolventa, můžete využívat všech služeb – půjčit si můžete max. 5 knih na 30 dní. Výpůjční lhůtu lze jednou prodloužit.
-
Mohu si půjčovat knihy „na dálku“?
Půjčování publikací probíhá pouze osobně po předložení čtenářského průkazu, nezasíláme je poštou ani jiným způsobem. Oproti tomu vrácení dokumentů může proběhnout vložením do biblioboxu nebo zasláním poštou na adresu knihovny.
-
Chci si půjčit knihu jen jednorázově bez registrace, je to možné?
Dle výpůjčního řádu je třeba každého uživatele, který si chce půjčit knihy absenčně domů, zaregistrovat. Knihy lze půjčit v prostorách knihovny (k prezenčnímu studiu ve výpůjčním oddělení nebo studovně). V tomto případě je uživateli vystavena tzv. hostovská karta s vratnou zálohou 40,- Kč.
-
Bylo by možné vypůjčit přes naši knihovnu knihu z jiné knihovny, např. z jiné univerzitní knihovny z České či Slovenské republiky? Jsem doktorandkou na FAST a potřebovala bych sehnat nějaké knížky.
V případě, že žádaný dokument nenaleznete v katalogu naší knihovny, můžete poslat návrh na nákup dokumentů nebo požádat o meziknihovní výpůjční službu (MVS).
Návod, jak žádat o nákup českých a zahraničních knih, naleznete na stránkách knihovny, v sekci Fondy.MVS je poskytována bezplatně pro zaměstnance a studenty VŠB-TUO. Pokud potřebujete dokument, který nenaleznete v katalozích knihovny, a není dostupný ani v elektronických informačních zdrojích, můžete zaslat požadavek na MVS podle následujících pokynů.
-
Potřebuji si vypůjčit jazykovou učebnici. Jak zjistím, zda je v knihovně k dispozici?
Na domovské stránce knihovny ve vyhledávacím okně katalogu vyhledejte požadovaný dokumentu podle názvu, autora, klíčových slov apod. V bibliografickém záznamu vybraného dokumentu si ověříte, kde se dokument nachází, kolik výtisků je k dispozici a na které pobočce si můžete dokument vypůjčit. Dokument si můžete rezervovat v případě, že jej má půjčený jiný uživatel.
Jak zjistit umístění a dostupnost dokumentu v knihovně:Krok 1 Pobočka, kde je konkrétní titul dostupný Krok 2 Lokace, neboli umístění dokumentu na pobočce Krok 3 Znak pro stavění - oborový regál, kde dokument najdete Krok 4 Signatura dokumentu -
Jak se vyznat v lokacích knih na jednotlivých pobočkách?
Lokace vyjadřuje fyzické umístění dokumentu v knihovně; informuje čtenáře, kde se dokument nachází.
Adresa Lokace v katalogu Poznámka Knihovna a studovna na FBI, Lumírova 630/13, Ostrava-Výškovice
ÚK/FBI
Knihovna a studovna na EKF, Sokolská třída 2416/33, Ostrava
ÚK/SEF
ÚK/SEF/MBA
Dokumenty pro studenty MBA
Knihovna a studovna na FAST, Ludvíka Podéště 1875/17, Ostrava-Poruba
ÚK/FAST
Ústřední knihovna Ostrava-Poruba
ÚK/Sklad časopisů
Časopisy dostupné na požádání ve studovně
ÚK/Sklad knih
Dokumenty z této lokace je nutné objednat přes katalog
ÚK/Studovna
Dokumenty určené pouze k prezenčnímu studiu
ÚK/UP
Skripta dostupná v levé zadní části výpůjčního oddělení
ÚK/Volný výběr
Volně dostupný fond umístěný v zadní části výpůjčního oddělení
-
Jak se dostanu ke knihám s lokací ÚK/Sklad knih?
Dokumenty ze skladu se objednávají prostřednictvím čtenářského konta v katalogu knihovny. Požadavky se zpracovávají několikrát za den. O vyřízení objednávky je uživatel informován elektronickou poštou. Objednaný dokument je připraven po dobu 5 pracovních dnů od vytvoření objednávky. Tato služba je bezplatná. Výhodou je, že uživatelé si mohou vytvářet požadavky z domu a v knihovně si vyzvednou již nachystané dokumenty.
Zadání objednávky Čas vyzvednutí 08:00-10:00
10:30
10:00-12:00
12:30
12:00-14:00
14:30
14:00-16:00
16:30
po 16:00
08:30 následující pracovní den
-
Mám knihy půjčené z knihovny FBI a dosáhl jsem maximálního počtu prodloužení, ale knihy bych potřeboval na další období.
Vypůjčené dokumenty je nutno přinést do knihovny. V případě, že dokumenty nejsou rezervovány pro jiného uživatele, budou půjčené dokumenty opětovně půjčeny.
-
Všiml jsem si před knihovnou v Porubě biblioboxu. Můžete mi říct, jak tento systém funguje?
Knihovna VŠB-TUO má dva biblioboxy určené k vracení dokumentů zejména mimo otvírací dobu knihovny. Jeden je umístěný před budovou knihovny v Porubě a druhý v centru Ostravy (v podloubí) před Ekonomickou fakultou. Na Fakultě bezpečnostního inženýrství funguje na stejném principu návratová skřínka, umístěná vedle šatny.
Dokumenty takto vrácené vám budou odepsány z čtenářského konta následující pracovní den.
Pokud se na vrácený dokument vztahuje poplatek z prodlení, dlužná částka zůstává k úhradě, ale již se nenavyšuje.
-
Nemohu v elektronické databázi (např. Wiley) najít článek, respektive jsem ho našel, ale nemohu získat přístup k plnému textu. Musím se někde zaregistrovat?
Zpravidla není nutná žádná další registrace pro přístup k plným textům v databázích předplácených VŠB-TUO. Plné texty jsou dostupné pro uživatele VŠB-TUO na základě nahlášeného rozsahu IP adres. Stává se však, že (např. u vydavatele Wiley, Springer) nemusí být plný text vyhledaného článku přístupný uživatelům VŠB-TUO. V takovém případě požádejte o meziknihovní výpůjční službu.
Vydavatelé na svých platformách nabízejí uživatelům registraci , která slouží k personalizaci uživatelského prostředí, k zasílání alertů s novinkami, k práci s uloženými záznamy, ke sdílení obsahu aj užitečným službám.
Dostupnost plného textu pro předplatitele bývá vyznačena ikonami, např. ikonou otevřeného zámečku. Dostupnost plného textu vydavatelé určují zpravidla na základě rozsahu IP adres předplatitele, tudíž je nezbytné přistupovat do databází ze sítě univerzity, ať už přímo, nebo vzdáleně pomocí VPN nebo protokolu Shibboleth (více viz Přístup k EIZ).
-
Jak se dostanu do EBSCO Discovery Service? Hlásí mi to, že mé osobní číslo a heslo nejsou platné.
Vyhledávač Ebsco Discovery Service umožňuje přístup oprávněným uživatelům na základě IP adresy. Pokud chcete vyhledávat informace z domova, je zapotřebí si nastavit na svém počítači vzdálený přístup. Je možné využít připojení přes VPN nebo pomocí protokolu Shibboleth (Shibboleth authentication), který vyžaduje zadání vašeho osobního čísla a LDAP hesla, viz. Přístup k EIZ.
-
Jak získám přístup k závěrečným pracím (bakalářským, diplomovým atd.)?
Plné texty závěrečné práce jsou přístupné všem uživatelům bez omezení. K vyhledání závěrečných prací slouží digitální repozitář DSpace (https://dspace.vsb.cz/), v němž jsou uloženy plné texty obhájených prací od roku 2010 (částečně rok 2008). Přístup je omezen pouze ve výjimečných případech, zpravidla z důvodu ochrany duševního vlastnictví. Nepřístupné práce jsou označeny poznámkou closedAccess nebo embargoedAccess.
-
Chci se podívat na diplomovou práci, která byla obhájená před rokem 2010 a v DSpace není dostupný plný text.
Starší vysokoškolské kvalifikační práce jsou dostupné pouze ve studovně Ústřední knihovny, a to pouze prezenčně (nepůjčíme Vám je domů). Informace o lokaci napoví, kde je práce uložena.
-
Našel jsem si v DSpace dokument, ale nemohu se k němu dostat, ač by měl být přístupný online. Proč?
Dokumenty uložené v repozitáři se dělí do čtyř skupin podle způsobu zpřístupnění:
- openAccess: Dokumenty jsou dostupné všem návštěvníkům repozitáře, není třeba se registrovat ani přihlašovat.
- restrictedAccess: Dokumenty jsou přístupné pouze interním uživatelům univerzity a registrovaným uživatelům knihovny. Stačí se přihlásit osobním číslem a LDAP heslem.
- closedAccess: Jedná se o dokumenty, které z důvody ochrany autorských práv nemohou být zpřístupněny uživatelům, nebo o vysokoškolské kvalifikační práce v režimu utajení např. z důvodu ochrany duševního vlastnictví.
- embargoedAccess: přístup k dokumentům je možný až po uplynutí doby embarga, určeného buď vydavatelem, nebo v případě vysokoškolských kvalifikačních prací po uplynutí tří let od obhajoby práce.