Times Higher Education World University Rankings
Vydavatelem žebříčku THE WUR je londýnský týdeník Times Higher Education, přední britský časopis zaměřený na témata a novinky z oblasti vyššího vzdělávání.
Žebříček je vydáván již od roku 2004 a každoročně představuje seznam nejlepších univerzit na světě, přičemž do hodnocení zahrnuje téměř 1400 univerzit z víc jak 90 zemí světa. K evaluaci využívá 13 indikátorů, které měří výkon univerzity v oblasti výuky, výzkumu, transferu znalostí, mezinárodnosti a příjmů z průmyslu.
Za dobu své existence žebříček vznikal ve spolupráci s různými společnostmi - nejprve s britskou firmou Quacquarelli Symonds (výsledkem byl společný, nyní však již oddělený, produkt THE–QS World University Rankings), poté s Thomson Reuters a od roku 2014 se společností Elsevier.
V současné době je žebříček THE WUR výsledkem spolupráce mezinárodního týmu datových specialistů se společností Elsevier, která pro něj poskytuje data, a cca 10 000 akademiky, kteří každoročně přispívají do průzkumu akademické reputace (Academic Reputation Survey), aby přinesli co nejspolehlivější obrázek o prestiži jednotlivých univerzit.
Ojedinělost žebříčku THE WUR spočívá mimo jiné v tom, že správnost dat je podrobována auditu od externí nezávislé firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), čímž je zajištěna věrohodnost a bezúhonnost výsledků.
Použité indikátory
Univerzity jsou hodnoceny podle 13 výkonnostních indikátorů, rozdělených do 5 oblastí - výuka, výzkum, citace, mezinárodnost a příjem z průmyslu.
Do žebříčku nejsou zahrnuty univerzity, které neposkytují výuku v bakalářských a magisterských programech, měly méně než 1000 publikací za poslední pětileté období (s minimem 150 publikací za rok), nebo pokud se víc jak 80 % jejich výzkumu soustřeďuje pouze na jednu výzkumnou oblast.
Teaching (Výuka)
Zaměřuje se na vzdělávací reputaci instituce, charakteristiku prostředí pro výuku a studium; celkově tvoří 30 % výsledku; zahrnuje tyto indikátory:
- Reputation survey (15 %) - prestiž instituce v oblasti výuky na základě odpovědí z každoročního průzkumu akademické reputace
- Staff-to-student ratio (4,5 %) - počet akademických zaměstnanců na studenta
- Doctorate-to-bachelor’s ratio (2,25 %) - poměr absolventů doktorských programů vůči absolventům bakalářských programů
- Doctorates-awarded-to-academic-staff ratio (6 %) - poměr počtu absolventů doktorských programů vůči počtu akademických zaměstnanců
- Institutional income (2,25 %) - příjem instituce na počet akademických zaměstnanců, hodnota normalizována za použití parity kupní síly; vyjadřuje status instituce a v širším slova smyslu i infrastrukturu a vybavení dostupné studentům a zaměstnancům
Research (Výzkum)
Hodnotí objem výzkumu, příjem z výzkumu, jeho reputaci; tvoří 30 % výsledku; zahrnuje tyto indikátory:
- Reputation survey (18 %) - prestiž instituce v oblasti výzkumu na základě odpovědí z každoročního průzkumu akademické reputace
- Research income (6 %) - příjem instituce z výzkumu na počet akademických zaměstnanců, hodnota normalizována za použití parity kupní síly a tak, aby brala v úvahu tematické zaměření univerzity (protože výzkum v technických oborech je podporován a financován větší měrou než výzkum ve vědách humanitních či sociálních).
- Research productivity (6 %) - počet článků univerzity publikovaných v akademických časopisech, které jsou zaindexovány v databázi Scopus, normalizováno podle oboru a velikosti univerzity
Citations (Citace)
Vyjadřuje výzkumný vliv; tvoří 30 % výsledku.
- role univerzity v šíření nových znalostí a vědomostí, ukazatel toho, do jaké míry univerzita přispívá k lidskému vědění
- sleduje průměrný počet ocitování publikací univerzity
- data jsou normalizována celkovým počtem publikací univerzity a tak, aby se zohlednil citační objem mezi jednotlivými vědními oblastmi
International outlook (Mezinárodnost)
Zahrnuje zahraniční zaměstnance, studenty, výzkum; měření schopnosti univerzity přitáhnout studenty a akademiky z jiných zemí = klíč k úspěchu na poli světového výzkumu; tvoří 7,5 % výsledku.
- Proportion of international students (2,5 %) - poměr zahraničních studentů
- Proportion of international staff (2,5 %) - poměr zahraničních zaměstnanců
- International collaboration (2,5 %) - mezinárodní spolupráce; podíl všech univerzitních publikací ve výzkumných časopisech, které mají alespoň jednoho zahraničního spoluautora. Indikátor je normalizován na základě oborového zaměření univerzity; využívá pětileté období stejně jako kategorie citací
Industry income (Příjem z průmyslu)
Představuje transfer znalostí; tvoří 2,5 % výsledku.
- schopnost univerzity pomoci průmyslu s inovacemi, vynálezy
- sleduje, jaký má univerzita výzkumný příjem z průmyslu v poměru ku počtu zaměstnanců, normalizováno za použití parity kupní síly
Kromě hlavního žebříčku World University Rankings poskytuje Times Higher Education také regionální a tematické žebříčky (např. the THE Asia University Rankings, the THE Latin America University Rankings, the THE Young University Rankings) + 11 samostatných oborových žebříčků z těchto oblastí: inženýrství, informatika, obchod a ekonomie, biologie, zdravotní vědy, psychologie, právo, vzdělávání, fyzika, společenské vědy, umění a humanitní vědy.
Obrázek 1 Sledované indikátory; Zdroj: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2020-methodology