Žebříček sestavuje univerzita v Leidenu (Nizozemsko).
Žebříček se zakládá na datech z Web of Science, konkrétně ze Science Citation Index Expanded, Social Sciences Citation Index a Arts & Humanities Citation Index, v potaz bere pouze tzv. “core publications”, tedy články, nikoli články ze sborníků a monografie.
Univerzity jsou klasifikovány z různých perspektiv a podle toho se mohou i různě umisťovat. Ve srovnání s ostatními žebříčky tedy univerzity neobdrží jediné výsledné skóre a umístění.
Žebříček si dává za cíl spravedlivé a zodpovědné srovnání univerzit, kterého je možné dosáhnout jen při srovnávání jednotlivých porovnatelných aspektů zvlášť. Obdržené výsledky nejsou skóre, ale živá data.
Veškeré výsledky jsou prezentovány jak v celých číslech, tak v procentech. Zatímco v prvním případě mají větší univerzity tendenci umisťovat se na vyšších příčkách, v druhém případě si mohou větší i menší univerzity vést srovnatelně stejně dobře.
Pro publikace vytvořené ve spolupráci nabízí žebříček 2 různé metody kalkulace – plnou a částečnou – podle toho, jakou váhu těmto publikacím dáváme.
Kombinace těchto aspektů spolu se čtyřmi následujícími indikátory vytváří nejrůznější kategorie, ve kterých se univerzity umisťují s různými výsledky.
Vědecký dopad - Počet a procentuální vyjádření univerzitních publikací, které ve srovnání s ostatními publikacemi v oboru za konkrétní období patří do prvních 1 % / 5 % / 10 % a 50 % nejcitovanějších publikací.
Spolupráce - Počet a procentuální vyjádření univerzitních publikací, které vznikly ve spolupráci s jinými institucemi / zeměmi / průmyslovými organizacemi + publikace, které vznikly ve spolupráci při geografické vzdálenosti menší než 100 km a vyšší než 5000 km (v obou případech se počítá nejvyšší vzdálenost mezi dvěma adresami).
Otevřený přístup - Počet a procentuální vyjádření univerzitních publikací s otevřeným přístupem, dále publikace se zlatým/hybridním/bronzovým otevřeným přístupem + publikace s neznámým příznakem.
Gender - Počet a procentuální vyjádření autorství s neznámým příznakem / autorství mužů a žen v rámci všech univerzitních autorství / autorství mužů a žen vůči sobě.
Vychází od roku 2004 v půlročních intervalech a přináší užitečné informace o výkonu univerzit z celého světa na základě jejich webové prezentace a dopadu.
Zajišťuje Cybermetrics Lab (Spanish National Research Council, CSIC).
Prvotním cílem rankingu je posílit webovou prezentaci instituce s podporou iniciativ otevřeného přístupu, které usilují o signifikantní posun v transferu vědeckých a kulturních znalostí, vytvářených univerzitami, směrem k celé společnosti.
Cílem není hodnotit webové stránky, jejich design nebo využívanost a popularitu jejich obsahu podle počtu návštěv nebo návštěvníků. Webové indikátory jsou použity k přesné, obsažné a hluboké evaluaci výkonu univerzity se zahrnutím jejích aktivit, výstupů a relevance dopadu na globální úrovni.
Velikost - Size (S). Počet stránek pokrytých vyhledávači Google, Yahoo a Bing Search.
Viditelnost - Visibility (V). Celkový počet unikátních externích odkazů získaných stránkou - podle Yahoo Site Explorer.
Soubory - Rich Files (R). Po zhodnocení relevance souborů k akademickým a publikačním aktivitám se počítá počet různých formátů souborů: Adobe Acrobat (.pdf), Adobe PostScript (.ps), Microsoft Word (.doc) a Microsoft Powerpoint (.ppt). Data jsou získána z Google, Yahoo a Bing.
Vědeckost - Scholar (Sc). Data kombinují počet prací publikovaných v posledních čtyřech letech a zahrnutých v Google Scholar s daty o všech publikacích z období o dva roky dříve ze SJR.
Tento žebříček univerzit vyhodnocuje a jednou ročně publikuje britská společnost Quacquarelli Symonds (QS).
Vydavatelem žebříčku THE WUR je londýnský týdeník Times Higher Education, přední britský časopis zaměřený na témata a novinky z oblasti vyššího vzdělávání.
Žebříček je vydáván již od roku 2004 a každoročně představuje seznam nejlepších univerzit na světě, přičemž do hodnocení zahrnuje téměř 1400 univerzit z víc jak 90 zemí světa. K evaluaci využívá 13 indikátorů, které měří výkon univerzity v oblasti výuky, výzkumu, transferu znalostí, mezinárodnosti a příjmů z průmyslu.
Za dobu své existence žebříček vznikal ve spolupráci s různými společnostmi - nejprve s britskou firmou Quacquarelli Symonds (výsledkem byl společný, nyní však již oddělený, produkt THE–QS World University Rankings), poté s Thomson Reuters a od roku 2014 se společností Elsevier.
V současné době je žebříček THE WUR výsledkem spolupráce mezinárodního týmu datových specialistů se společností Elsevier, která pro něj poskytuje data, a cca 10 000 akademiky, kteří každoročně přispívají do průzkumu akademické reputace (Academic Reputation Survey), aby přinesli co nejspolehlivější obrázek o prestiži jednotlivých univerzit.
Ojedinělost žebříčku THE WUR spočívá mimo jiné v tom, že správnost dat je podrobována auditu od externí nezávislé firmy PricewaterhouseCoopers (PwC), čímž je zajištěna věrohodnost a bezúhonnost výsledků.
Univerzity jsou hodnoceny podle 13 výkonnostních indikátorů, rozdělených do 5 oblastí - výuka, výzkum, citace, mezinárodnost a příjem z průmyslu.
Do žebříčku nejsou zahrnuty univerzity, které neposkytují výuku v bakalářských a magisterských programech, měly méně než 1000 publikací za poslední pětileté období (s minimem 150 publikací za rok), nebo pokud se víc jak 80 % jejich výzkumu soustřeďuje pouze na jednu výzkumnou oblast.
Zaměřuje se na vzdělávací reputaci instituce, charakteristiku prostředí pro výuku a studium; celkově tvoří 30 % výsledku; zahrnuje tyto indikátory:
Hodnotí objem výzkumu, příjem z výzkumu, jeho reputaci; tvoří 30 % výsledku; zahrnuje tyto indikátory:
Vyjadřuje výzkumný vliv; tvoří 30 % výsledku.
Zahrnuje zahraniční zaměstnance, studenty, výzkum; měření schopnosti univerzity přitáhnout studenty a akademiky z jiných zemí = klíč k úspěchu na poli světového výzkumu; tvoří 7,5 % výsledku.
Představuje transfer znalostí; tvoří 2,5 % výsledku.
Kromě hlavního žebříčku World University Rankings poskytuje Times Higher Education také regionální a tematické žebříčky (např. the THE Asia University Rankings, the THE Latin America University Rankings, the THE Young University Rankings) + 11 samostatných oborových žebříčků z těchto oblastí: inženýrství, informatika, obchod a ekonomie, biologie, zdravotní vědy, psychologie, právo, vzdělávání, fyzika, společenské vědy, umění a humanitní vědy.
Obrázek 1 Sledované indikátory; Zdroj: https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/world-university-rankings-2020-methodology
Žebříček U-Multirank vznikl v roce 2014 z iniciativy Evropské komise a je vyvíjen a veden nezávislým konsorciem se zástupci vysokoškolského vzdělávání z Německa, Nizozemska a Španělska. Je financován Evropskou komisí (z programu Erasmus+), Bertelsmannovou nadací a bankou Santander.
U-Multirank nevypočítává celkové skóre univerzity, ale pohlíží na její nejrůznější aspekty, které hodnotí odděleně. Dovoluje uživatelům vytvořit si vlastní žebříček výběrem indikátorů podle vlastních preferencí. Výsledkem tedy není jednotný žebříček s pevně daným pořadím univerzit, ale momentální porovnání institucí podle vybraného aspektu.
Srovnává více než 1700 univerzit z 96 zemí světa.
Žebříček je orientován na cílovou skupinu studentů, kterým poskytuje přehled kritérií pro výběr vhodné univerzity ke studiu.
Hodnocení VŠB-TUO v U-Multirank za rok 2019
Žebříček U-Multirank sleduje pět hlavních indikátorů:
V každém z indikátorů se univerzita umisťuje na stupnici od A (velmi dobrý) po E (slabý). Tento výsledek se vztahuje ke vzdálenosti obdrženého skóre instituce od průměru tvořeného výsledkem všech zapojených institucí. Každý výsledek je vyjádřen touto známkou + konkrétní vypočítanou hodnotou.
Žebříček sbírá data z více zdrojů a několika způsoby, např. je použito:
Sledované univerzity si lze v základním dělení rozdělit do žebříčků podle oborů, podle zemí, zvlášť je vydělen žebříček nejlepších univerzit, vlastní sestavený žebříček nabízí řazení podle oborů, názvů, celkový žebříček, a srovnání vlastní univerzity s jinými.
Autorem žebříčku je americká zpravodajská společnost U.S. News & World Report (sekce Education), je sestavován od roku 2014.
Prezentované výsledky se z velké části zakládají na údajích z databáze Clarivate Analytics InCites, dále pak na výsledcích rozsáhlého průzkumu o reputaci jednotlivých univerzit a jejich programů.
Žebříček pracuje se seznamem 13 indikátorů, kterým přiřazuje různou váhu.
Indikátory jsou rozděleny do tří oblastí: